Forældresamarbejde

Samarbejdet mellem Dagplejen og det enkelte barns forældre bygger på en løbende dialog, som er præget af åbenhed, ærlighed og tryghed. Den daglige samtale om barnet er et uundværligt redskab for dagplejeren og forældrene til at give barnet en oplevelse af sammenhæng mellem hjemmet og dagplejehjemmet.

Det er vigtigt at de voksne, der er omkring barnet i det daglige, kender og respekterer hinanden. Gensidig information og dialog er yderst vigtig for, at barnet trives i dagplejehjemmet. Alt, hvad der vedrører barnet, skal kunne siges mellem dagplejer og forældre. Forældrene skal mærke, at dagplejeren vil noget med deres barn, er glade for at være sammen med barnet - og at barnet modtages på en positiv og anerkendende måde.

I tilfælde af differentierede opfattelser – og divergens imellem dagplejer og forældre er det vigtigt, at inddrage Dagplejens ledelse således, at vi sammen kan løse evt. udfordringer. Dagplejeren er forpligtet til at informere Dagplejens ledelse om forhold, som er af betydning for det enkelte barn eller dets familie.

Vi forventer, at forældrene viser hensyn til:

• Forhold omkring andre børn
  • At dagplejeren arbejder i eget hjem

Vision for forældresamarbejdet i Dagplejen i Gentofte - udarbejdet i forældrebestyrelsen i 2019

Forældre i fællesskab med Dagplejen stræber mod:

• At tage ansvar for barnets udvikling gennem leg og læring, hvilket eksempelvis kan betyde at:
  • Motivere og understøtte selvhjulpenhed og øvrige kompetencer.
  • Lade sig inspirere af hinanden med det formål at skabe sammenhæng mellem barnets to verdner (hjem og dagpleje).
  • At skabe en tryg og velkendt hverdag for barnet, hvilket eksempelvis kan betyde at:
  • Skabe gode genkendelige rytmer for barnet.
  • At sikre godt samarbejde og konstruktiv daglig dialog, hvilket eksempelvis kan betyde at:
  • Tale pænt om Dagplejen og de andre børn.
  • Udveksle væsentlig information vedr. barnets hverdag, f.eks. søvn og mad.