Kost i Dagplejen

Dagplejen følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger mht. kostrådene. Der tilbydes økologisk kost indenfor minimum flg. kategorier: Alle mælkeprodukter, mel, gryn og korn produkter (undtagen brød - medmindre det er hjemmebagt), kartofler, agurk, tomater og gulerødder. Frugt, der er let tilgængelig at få økologisk.

• Børnene kan få tilbudt morgenmad, hvis de bliver afleveret tidligt.
• Ved 9-tiden serveres der er formiddagsmåltid
• Ved 11-tiden serveres der frokost, som hovedsageligt består af rugbrød med pålæg og evt. tilbehør af f.eks. grønsager
• Ved 14-15-tiden serveres der et eftermiddagsmåltid

Forplejning er inkluderet i betalingen.

Det sunde valg

I Dagplejen repræsenteres det sunde valg, hvilket vil sige, at vi begrænser mængden af sukkerindtag. Vi kan benytte ekstra tilsat sukker som et krydderi, hvis det er en naturlig del af en ret. Vi tilbyder eksempelvis ikke marmelade, syltetøj, som er tilsat sukker, samt slik mv. Kage kan serveres ved særlige lejligheder og i begrænset mængde. Der appelleres til, at der tages hensyn til dette ved børnefødselsdage mv., som afholdes i Dagplejens åbningstid.

Det tilgodeses hvis forældre ønsker, at deres barn får serveret vegansk mad, vegetarisk mad, ingen svinekød el. lign. Ved ekstraordinære kosthensyn skal madvarerne medbringes hjemmefra. Forældrene vil være ansvarlige for, at deres barn ikke lider energi-, vitamin-, mineral- og / eller proteinmangel.

Hvis særlige madvarer skal udelukkes fra kosten - eksempelvis ved glutenintolerance og laktoseintolerance, kræves det lægeerklæring.

Mad og måltidspolitik

Shape Created with Sketch.